Лого и идентичност

NLT предлага пакет който подпомага на дадена фирма за избера свойте правилно име, мото и изработката на лого според услугите и средата в която се намира.

Фирмена идентичност. Откъде да започнем?


Едно от най-важните решения, които трябва да вземете, когато стартирате нов бизнес и то още в самото начало е да изберете името на фирмата, фирменият знак (лого) и правилата за използването на фирмения знак (Ръководство за фирмена идентичност). Името трябва да рефлектира на пазарната ви ниша. Позиционирането на бизнеса да кореспондира на фирмената идентичност и да достига лесно и бързо до клиентите. В повечето случаи вашето собствено име (както повечето фирми от средния и малкия бизнес имат навика да използват) не означава нищо за вашите клиенти.


Име на фирмата

Ето и някои тайни, които ще помогнат да изберете правилно име за вашата фирма:

* Името на фирмата трябва да подсказва какъв е нейният бизнес.
* То трябва да предоставя развитие. Например, ако името на вашата фирма е XYZ Софтуер, тя никога няма да може да се позиционира като фирма, продаваща хардуер и ще трябва да остане специализирана и да се развива само в областта на софтуера.
* Името трябва да бъде лесно за произнасяне, лесно за запомняне и писане. Отпечатайте го, покажете го на различни хора, разберете какво мислят за него.
* Името трябва да е ясно и да показва какво прави фирмата за нейните клиенти. Например: ДИР.БГ (www.dir.bg) - портал и търсачка в Интернет, Mail.bg - българската електронна поща, In Time - куриерски услуги, и др.
* Името на фирмата трябва да подхожда на нейното лого, слоган и на нейната идентичност.
* Името трябва да е позитивно, уникално, атрактивно и да не ограничава.

Изборът на име на фирма (или продукт) е трудно решение. Когато го изберете, добре е да проверите има ли регистрирана друга фирма с такова име, за да нямате след това проблеми с регистрацията. Съществуват три типа имена на фирми: родови, описателни и измислени. Адвокатът ще ви посъветва най-вероятно да изберете измислено име, за да не нарушите правата на някое съществуващо.

Измислените имена не предизвикват никаква асоциация в съзнанието. Никой не знае как изглежда например името XEROX. Проблемът с измислените имена е, че е необходимо много време и средства, за да се наложи името, тъй като само по себе си, то не позиционира бизнеса или продукта. Но след като се наложи веднъж в съзнанието, то се превръща в нарицателно. Хората казват “Моля Ви, направете ми едно ксеро-копие!” Така преди години, един съботен ден в офиса на фирмата, в която работех влезе млад мъж и ме попита: “Имате ли ксерокс?”, а аз му отговорих “Не, съжалявам имаме копирна машина на CANON, но мога да Ви направя копие на документа!” Така че виждате името XEROX се свързва с копиране.

Описателните имена е много трудно да бъдат защитени, но пък помагат на фирмата или продукта/ да се позиционират моментално. Например: “МаркетТест”, “Маркетинг комуникации”, “Обединени програмисти” и др. Тези имена веднага и много лесно позиционират типа бизнес към съзнанието на потенциалните клиенти. С много малко маркетинг средства и сравнително бързо те биха могли да наложат своето име.

Родовите имена виртуално са незащитими, но имат възможността телеграфически да показват какъв е бизнесът. Например: “International Business Machines (IBM)”, “Mister Donut”, “General Foods” и др. Родовите имена позиционират фирмата, но тя няма идентичност. Вие сами трябва да я изградите.


Лого на фирмата

След като изберете името на фирмата трябва да създадете фирмения знак или логото на фирмата. Логото е визуалният знак на името на фирмата и напомня на потенциалните клиенти кои сте вие и какво правите за тях. То има голямо значение за успеха на вашата фирма. Няколко внимателно съставени линии и/или форми и цветове могат действително да оптимизират маркетинг инвестициите и времето за налагане на логото. То помага за позиционирането на фирма в съзнанието на клиентите. В днешния глобален свят където имаме само секунда време, за да привлечем вниманието на клиенти, логото наистина играе жизненоважно решение. 


 

Натиснете върху графиката за да я видите по-голяма


Логото помага на фирмата да разграничи своя бизнес сред хилядите други. Повечето хора са визуално ориентирани и запомнят графични символи и цветовете на логото. То трябва да съответства на името на фирмата и на нейната идентичност. Единственият начин хората да запомнят логото е да бъдат създадени правила за използването му, т.нар. “Ръководство за фирмена идентичност” (за които ще говорим по-късно) и тези правила да бъдат следвани постоянно. Използвайки едни и същи цветове, разполагайки логото на едни и същи места във всички маркетинг и комуникационни материали, ще го наложите по-бързо и на по-ниска цена! Много видове бизнес изискват използването на специфичен цвят или цветове, за да спечелят битката за клиентите. Тези цветове помагат на фирмата да завоюва достойно място в съзнанието на потенциалните клиенти.


Съществуват три базови възможности за избор на лого:

- Специфично
- Качествено
- Абстрактно 




Натиснете върху графиката за да я видите по-голяма


Ако имате възможност да позиционирате бизнеса си по безспорен начин, специфичното лого е идеалното маркетинг оръжие.

Качественото лого предоставя на потенциалните клиенти солиден, лесно запомнящ се образ, който подсилва позиционирането на фирмата, комуникирано чрез рекламата, маркетинговите материали, директната поща, интернет и т.н. Понякога логото съдържа името на фирмата, но не е задължително. Качественото лого подхожда за фирми, които имат големи маркетингови бюджети и съответно много рекламират. Примери за качествено лого са: IBM и Nike.

Запомнете, че когато започвате вашия бизнес, “качественото” лого не означава нищо. Ако нямате стабилни маркетингови бюджети, които да му придадат значение, то логото ще остане да виси само в пространството и няма да помогне за позиционирането ви.
Абстрактното лого е точно това - абстрактно. За да добие значение, винаги добавяйте типа бизнес към него. Последните проучвания сочат, че по-малко от половината ТОП 100 “brands” се разпознават от анкетираните без името на фирмата.


Важно е да инвестирате време и средства за създаването на вашето лого

Проучванията показват, че формите и цветовете въздействат по различен начин. Ако ги използвате правилно в логото, маркетинг материали, реклами, презентации и т.н. ще победите конкуренцията. Затова нека разгледаме Таблица 1, която показва как се възприемат формите и каква е тяхната асоциация, видимост, задържане в съзнанеито и предпочитанието от мъже и жени. Използвайте това познание, когато създавате логото на вашата фирма и маркетинг материали.

Сега нека разгледаме и Таблица 2, която показва как се възприемат цветовете и каква е тяхната асоциация, видимост, задържане в съзнанеито и предпочитание от мъже и жени.

Използвайте професионални фирми за маркетинг консултации и фирми за дизайн, когато създавате лого. Имайте предвид (това се отнася и за професионалните дизайнери), че логото на фирмата трябва да се свързва с индустрията, в която е бизнесът ви. Анализирайте най-добрите фирмени знаци от вашата индустрия, преди да приемете предложението на маркетинг консултанта или дизайнера. В света вече все по-често екипите за създаване на лого, корпоративна идентичност, реклами, директен маркетинг и т.н. се състоят от маркетинг консултант, маркетинг специалист, специалист по писане на текстове (copy writer) и дизайнер. Необходими са години, за да създадете вашия “brand” и да го наложите в съзнанието на клиентите. Когато вече сте създали вашето лого не го променяйте, освен ако не желаете да репозиционирате вашия бизнес.


Ръководство за фирмена идентичност

Следващата стъпка след създаването на логото е да създадете правила за неговото използване, да изберете фирмени цветове и фирмени шрифтове, които са съставна част от идентичността на фирмата. За тази цел маркетинговата агенция изготвя и предлага “Ръководство за фирмена идентичност” (Corporate Identity Guideline).

“Ръководството за фирмена идентичност” съдържа:

1. Лого - в отпечатан и електронен вид, неговите размери, цветове.
2. Правилата за неговото използване - къде се поставя то върху фирмените визитки, бланки, пликове, маркетинг материали, промоционални материали, рекламни сувенири, Web страницата и др.
3. Фирмени цветове.
4. Фирмени шрифтове.
5. Мостри на логото, фирмените цветове, шрифтове и т.н.

Използвайки правилата, заложени в “Ръководството за фирмена идентичност” ще можете за по-кратко време, с по-малко повторения на логото и с по-малко маркетинг средства да наложите вашия “brand”.

Основавайки НЛТ ЕООД, аз следвах точно последователността, която ви препоръчвам в тази статия: за избор на име, за дизайн на лого (в зависимост от индустрията), избор на фирмени цветове и шрифтове, изготвяне на “Ръководството за фирмена идентичност” фирмените материали, изготвяне на бизнес цели, маркетинг план, маркетинг календар и т.н. Никога нямаме и втори шанс за добро първо впечатление. Това в много висока степен е валидно за всичко, което правим, дори и за най-простите неща. Затова всичко, което е свързано с вашия бизнес е маркетинг.